top of page

לשמור על קשר

מה מעניין אותך?
נראו כאן לאחרונה
לא להחמיץ!
היסטוריה

לא זאת השאלה- תוצאות תחקיר מיחזור הבקבוקים

כשיצאתי לחקור מה קורה לפלסטיקים שאנחנו מפקידים במיכלי המיחזור השונים, הגדרתי חמש שאלות, וחשבתי שאגיע לחמש תשובות. המציאות היתה שונה: התשובות מורכבות, מתפצלות ומסתעפות, כל תשובה פותחת שתי שאלות חדשות לפחות.

התחלתי מחיפוש תשובות לגבי מיחזור פלסטיק בישראל, והגעתי להעמקה משמעותית של המודעות הסביבתית האישית שלי. אפשר לומר שחיפשתי אתונות ומצאתי מלוכה.

אתחיל מהסוף- איך למחזר, מה מותר ואסור, מה הולך לאן... הכל שאלות מעניינות ומוצדקות, אבל כמו שאומרים הפוליטיקאים- לא זאת השאלה! השאלה היא לא איך ומה מתמחזר, אלא מה ואיך לרכוש, לצרוך ולקנות מלכתחילה, עוד לפני שלב הפסולת.

בכל זאת- הצבתי חמש שאלות, ולכן אענה עליהן. קיראו בעיון וניפגש בסוף הפוסט עם המסקנות.

מיחזורית, מבט מקרוב

יש לנו, תושבי ישראל, שלושה נתיבים זמינים למיחזור פלסטיק:

החזרת בקבוקים תמורת פיקדון- אצל הקמעונאים, במרכזי מיחזור או במוסדות שונים (בסיסי צה"ל, בתי ספר, מקומות עבודה וכו'). נותנים בקבוקים ומקבלים כסף.

מיחזוריות- כלובים אליהם משליכים בקבוקי משקה גדולים וגם בקבוקים אחרים, כמו של חומרי ניקוי, נוזל כביסה ודומים להם. לא מקבלים כסף, אבל חשים שעזרנו לכדור הארץ, וגם זה נחמד.

פחי אריזות כתומים- נכון, הם לא מיועדים רק לפלסטיק, אבל הם מקום מתאים לכל אריזות הפלסטיק, לרבות שקיות.

לאן מגיע כל הפלסטיק הזה? מי מטפל בו והאם הוא באמת ממוחזר?

התמקדתי בבדיקה של נתיב המיחזוריות, מפני שזהו הנתיב הזמין ביותר בסביבת המגורים שלי.

התחלתי מגיגול חופשי ומצאתי אתרים פרטיים שמציגים מידע כאילו רשמי ובדוק, ללא סימוכין. ידוע שהדף סובל הכל, וברור שהאינטרנט אפילו יותר סבלני לבולשיט. חשוב לזכור את זה כשמוצאים "מידע" באיזה אתר- העובדה שזה נכתב, אינה אומרת שזה נכון! כשמצויין מקור למידע המוצג, אפשר לבדוק ולהצליב מידע עם מקורות אחרים, לבדיקת מהימנות.

אז עם מי דיברתי ואיפה בדקתי?

הנה השאלות המקוריות שלי, עם התשובות:

1. אני רואה את המשאיות שאוספות את הבקבוקים ושאר הפלסטיקים מכלובי המיחזור. לאן הן נוסעות?

תשובה: תלוי!

תאגיד אל"ה, שהוא איגוד של יצרני המשקאות בישראל, עומד מאחורי המיחזוריות. זה הפתרון שנמצא לבקבוקי הפלסטיק הגדולים שהוחרגו מחוק הפיקדון ב2001, ועדיין אינם חלק ממנו כיום. לא ניתן לקבל דרך אל"ה מידע לגבי קבלני המשנה שמרוקנים את המיחזוריות, והם מפנים לרשויות המקומיות לבירור. בכל רשות מקומית, עירייה או מועצה, מתקיים אחת לכמה שנים מכרז על פינוי המיחזוריות. מוזמנות לבדוק במוקד העירוני שלכן מי זכה אצלכן.

לאביב יש צי משאיות משלהם, והם אחראים באופן ישיר לפינוי המיחזוריות ברשויות המקומיות בהן זכו במכרז. בנוסף, הם רוכשים כמויות קטנות יחסית של בקבוקים מקבלני איסוף אחרים.

שאר הבקבוקים, שנאספים על ידי קבלנים שונים, עוברים ככל הנראה מיון, ניקוי ודחיסה, ומיוצאים לחו"ל- לסין (כן, עדיין! למרות הכל), לטורקיה, ואולי למדינות נוספות.

המסקנה שלי: בקבוק במיחזורית יגיע לאביב וייגרס לפתיתים, או יימכר לחו"ל ושם ייהפך לחומר גלם. בהחלט עדיף לשים בקבוקים במיחזורית, ולא בפח הכללי, שהזבל שבו מגיע להטמנה.

נ.ב.

המנעו מהשלכת פלסטיקים שאינם בקבוקים למיחזורית! הוא לא ימוחזר. זה נאמר לי בפירוש על ידי מנכ"ל מפעל אביב. ומתוך האתר של המפעל: "במחזורית ניתן לשים בקבוקי פלסטיק בלבד... ניתן להכניס למיחזוריות בקבוקי שתייה כמובן, וגם את כל בקבוקי הפלסטיק הגדולים: בקבוקי חלב, שמן, קטשופ, חומרי ניקוי, מרככי כביסה וכולי. כמו כן, אין כבר צורך להפריד את הפקק מהבקבוק. אין להכניס למיכל מיכלי מזון שאינם בקבוקים – מסיבות הקשורות ביכולת האיסוף ובמפעל המחזור. כמו כן, אין להשליך שקיות 'ניילון' לתוך המיכל, אלא לפח האשפה, שכן הן אינן עוברות למיחזור."

2. כשהמשאיות מגיעות ליעדן, מה קורה לפלסטיק? האם הוא ממויין? האם חלקו ממוחזר? נשלח למיחזור בחו"ל?

תשובה: תלוי!

אביב תעשיות מיחזור בע"מ- הבקבוקים ימויינו, ינוקו, ייגרסו ויימכרו כחומר גלם.

ג.א.ן תברואה בע"מ- בחברה נמסר לי שבתוך הארץ מוכרים את הבקבוקים לגורם אחר, שמוכר לאביב תעשיות. בנוסף, מייצאים לסין, טורקיה ולמדינות נוספות.

חברות נוספות? קבלנים אחרים? לא הצלחתי למצוא בשום מקום מידע שלם ומקיף לגבי היעדים אליהם מגיעים בקבוקי הפלסטיק הנשאבים מהמיחזוריות על ידי משאיות האיסוף. בחיי, הכור בדימונה פחות סודי מזה.

המסקנה שלי: קיים מיחזור בקבוקי פלסטיק, אבל עולות כאן מספיק שאלות בשביל להצדיק תחקיר המשך. מדוע אל"ה לא מפרסמת רשימה של הקבלנים שמפנים את המיחזוריות? למה זה מידע שכל כך קשה להגיע אליו? מדוע המשרד להגנת הסביבה לא מפרסם את הדו"ח שערך (הדים ממנו כבר כיכבו בתקשורת- ראו כאן וכאן), ובדק את נתוני מיחזור הבקבוקים בפועל?

3. האם אכן רלוונטי ויעיל לשים אריזות פלסטיק שונות במיחזוריות?

תשובה: לא ולא!

לא רלוונטי בשום צורה לשים אריזות פלסטיק שאינן מתאימות במיחזוריות. המיחזוריות מתאימות לבקבוקים בלבד.

המסקנה שלי: פסולת פלסטיק שאינה בקבוקים כדאי לשים בפחים הכתומים, אם יש כאלה בקרבתכם. המיכלים הכתומים שייכים לתמי"ר, שהוקמה בעקבות חוק האריזות ב2011. אצלם באתר דווקא אפשר למצוא רשימה של קבלנים המפנים את הפחים הכתומים ברחבי הארץ. משמח כל כך למצוא את המידע הזה נגיש וזמין! אל"ה- לתשומת ליבכם.

4. מה קורה כשהחומר שאנחנו מפנים למיחזור מלוכלך? בקבוק שמנוני, קופסת פלסטיק מלוכלכת בשאריות צבע גואש, וכו'. האם יש השפעה על היכולת למחזר את המוצר או על התהליך שהוא עובר?

תשובה: כן ולא.

מתוך התשובה הרשמית של המשרד להגנת הסביבה: "ככל שההפרדה טובה יותר הן מבחינת הפרדה לחומרים ובדגש על אריזות שהן ריקות וללא שאריות מזון הרי שתהליך המיון טוב יותר ואפשרויות המחזור לרבות תוצריו יהיו באיכות גבוהה יותר". יחד עם זאת, בהתבסס על שיחותיי עם העוסקים במלאכה (אביב, ג.א.ן) ניקוי הוא חלק מתהליך המיחזור, ובקבוקים נקיים של תושבים משקיענים לא יופרדו בשום שלב מבקבוקים מלוכלכים או כאלה עם שאריות מזון בתוכם.

המסקנה שלי: אין טעם להשקיע בטירוף בניקוי מיכלים ובקבוקים לפני מיחזור, הרי גם מים אנחנו צריכים לחסוך.

5. מה קורה כשחומרים שונים משולבים באותו פריט, והוא מושלך לפח מיחזור שמתאים לעיקרי שבהם- למשל, קופסת טישו מקרטון דק תושלך למיכל מיחזור נייר, אך יש בה מלבן פלסטיק שקוף ליד הפתח... האם הוא יפריע למיחזור? האם חשוב להקפיד על "ניקוי" הפריטים מחומרים נלווים לפני מיחזור?

תשובה: במיחזור בקבוקים זה לא קריטי.

בתהליך יודעים להתמודד עם מדבקות על הבקבוקים, חומרים שונים וכו'.

המסקנה שלי: מיחזור זה חשוב ובהחלט שווה מאמץ והשקעה, אבל זה לא המקום שאליו משתלם לנקז את הOCD שלנו. להתרשמותי, להפריד תויות מבקבוקים או פלסטיק קטן מאריזת נייר זה חסר משמעות.

לסיכום-

למחזר? כן, לגמרי. אבל לא לעשות מזה דת.

להפריד? כן, בהתאם למה שהרשות המקומית מאפשרת.

כדאי לזכור- כמו כל דבר כמעט, גם מיחזור הוא תהליך דורש אנרגיה ויוצר זיהום. הדבר הכי משמעותי שאנחנו יכולים לעשות בתחום הפסולת הוא פשוט לשים לב מה אנחנו קונים ולמה, ולצמצם מה שלא באמת נחוץ.

כל מה שנקנה היום יהפוך לפסולת בעתיד... מה יותר טוב מלמחזר בקבוקים? לא לקנות אותם מלכתחילה! עוד דוגמה: קניות יד שניה, העברת בגדי ילדים מילד לילד לילדים של השכנים וכו', מאפשרים להנות מתחושת התחדשות מבלי לייצר פסולת עתידית נוספת. זו דוגמא קטנה ופשוטה לאורח חיים סביבתני (מלה של "התחום"! אקו סלב פה מתחילה להצדיק את שמה! ), או במלים פשוטות יותר, אורח חיים אחראי ומפוקח יותר.

ועוד קצת, לסקרניות ולמיטיבי לכת:

פתיתי פלסטיק שונים- חומר גלם מחודש, מיצג בחירייה

התחקיר הראשון שלי הסתיים. יכולתי להמשיך לחפור ולחקור עוד, אבל החלטתי לפרוש לפני שאני ממש מגזימה עם השקעת משאבי זמן וכסף בעניין. יש עוד עובדות שגיליתי, וגם מחשבות ומסקנות שלא כללתי בפוסט. ניסיתי להישאר ממוקדת ולענות לשאלות שהוצגו בפוסט הקודם. כמובן שאם מנקרת בכן איזו שאלה (או ארבע) אשמח אם תשאלו בתגובות, ואענה כמיטב יכולתי.

מעבר לתשובות שחיפשתי, למדתי כמה דברים חשובים, בכלל בלי להתכוון.

מה ואיך? בפעם הבאה.

בינתיים, תליתי את הטרנץ' והורדתי את האודם. הולכת לשתות קפה (לא ממוחזר).

bottom of page