top of page

לשמור על קשר

מה מעניין אותך?
נראו כאן לאחרונה
לא להחמיץ!
היסטוריה

אקו סלב חוקרת

אם כבר קראתן כמה פוסטים בבלוג הזה, אתן ודאי יודעות שאני קוראת לעצמי "אקו סלב" למרות שאני לא מומחית אקולוגיה (עדיין), ובטח לא סלב (טוב, גם עדיין...)

בריאותו של כדור הארץ חשובה לי, ואני מוצאת את עצמי הרבה יותר מודעת לעניינים כאלה, וגם הרבה יותר מוטרדת מדברים שבעבר לא בהכרח שמתי לב אליהם.

למשל, פלסטיק: מגש של גבינה צהובה, צנצנת מיונז, קופסת קוטג', ועוד... פעם הייתי זורקת לפח בלי לחשוב פעמיים. עכשיו אני מתוסכלת מכך שבמועצה האיזורית שלי (הי, מטה יהודה!) אין מיכלי מיחזור כתומים לאיסוף אריזות פלסטיק שונות.

לפני כמה שנים, כשהגענו לארץ ולמושב בו אנו חיים, מישהו, שאני במקרה גם נשואה לו, טען שאפשר להעביר את אריזות הפלסטיק לכלובי איסוף הבקבוקים למיחזור. האמנם???

כמומחית בהטלת ספק וחשיבה ביקורתית, הייתי סקפטית.

ביררתי עם מזכיר המושב, שאלתי במועצה- ואמרו לי כן!

מדגם מקרי מתוך סל מחזור הפלסטיק הביתי

התחלנו לאסוף אריזות פלסטיק ולהעביר לכלובי הבקבוקים... אבל אני עדיין מוטרדת מכמה דברים:

1. אני רואה את המשאיות שאוספות את הבקבוקים ושאר הפלסטיקים מכלובי המיחזור. לאן הן נוסעות?

2. כשהן מגיעות ליעדן, מה קורה לפלסטיק? האם הוא ממויין? האם חלקו ממוחזר? נשלח למיחזור בחו"ל? מה קורה למה שלא ממוחזר?

3. התשובה לשאלה הקודמת תאפשר לי להבין האם אכן רלוונטי ויעיל לשים אריזות פלסטיק שונות במיכלי הבקבוקים? אם כן- מדוע בכל זאת יש צורך במיכלים הכתומים לאיסוף אריזות?

4. מה קורה כשהחומר שאנחנו מפנים למיחזור מלוכלך? בקבוק שמנוני, קופסת פלסטיק מלוכלכת בשאריות צבע גואש, וכו'. האם יש השפעה על היכולת למחזר את המוצר או על התהליך שהוא עובר?

5. מה קורה כשחומרים שונים משולבים באותו פריט, והוא מושלך לפח מיחזור שמתאים לעיקרי שבהם- למשל, קופסת טישו מקרטון דק תושלך למיכל מיחזור נייר, אך יש בה מלבן פלסטיק שקוף ליד הפתח... האם הוא יפריע למיחזור? האם חשוב להקפיד על "ניקוי" הפריטים מחומרים נלווים לפני מיחזור?

הראשון שפניתי אליו עם כל השאלות האלו, היה גוגל.

הוא, כהרגלו, הציע הרבה תשובות.

בענייני אקולוגיה בכלל ומיחזור בפרט קיימים לא מעט אתרים פרטיים, שלא ברור מי עומד מאחוריהם ומאיפה לקוחים הנתונים המוצגים שם. הם מנוסחים בצורה רשמית, אבל מספיק להבין מעט מאד בתחום בשביל לקלוט שהמידע שם לא בהכרח מהימן... בקיצור- לא משהו לסמוך עליו.

מצד שני בנושאי מיחזור, האתר הרשמי של המשרד להגנת הסביבה די מדכא. הוא לא ידידותי למשתמש, ולא מציג מידע על מיחזור באופן ובעדכניות שהייתי מצפה לראות. מידע על מיחזור פלסטיק בקושי ניתן למצוא. פסקה בודדה של 65 מלים, שגם הן לא אומרות הרבה... תסתכלו בעצמכן ותקנו אותי אם אני טועה, אשמח להתנצל וללמוד משהו חדש.

חשוב לציין, שאני בכל זאת מכירה קצת את ה"חומר הנלמד", וכמה עקרונות שקשורים למיחזור פלסטיק, א-ב-ל, אני מחפשת תשובות לגבי המציאות בישראל היום, לא מה אמור לקרות, מה קורה במדינות אחרות או איך היה פה פעם.

מי יושיע? היכן מרוכזות התשובות?

אל דאגה, אקו סלב יוצאת לתחקיר!

אני מתכוונת לדבר עם אנשי מקצוע על מנת להגיע למידע , ושואפת לראות במו עיני את מה שאחלוק כאן איתכן.

כבר היום התחקיר הספיק להוביל אותי לשיחה מעניינת עם מפעל קלקר באיזור חיפה, והכרות עם תהליך מיחזור קלקר (לדלקים ושמנים!) שמתבצע במפעל באיזור תעשייה קדומים.

אמנע מהצגת מידע שנמסר לי בשיחה כאילו הוא מידע עובדתי מבוסס, אלא אם אני משוכנעת שהוא אכן כזה.

תכל'ס, חשה עצמי תחקירנית נועזת בשירות הסביבה!

מוזמנות להירשם בתחתית העמוד ולקבל עדכונים על הפוסטים הבאים, ביניהם תשובות ומידע על השאלות שהצגתי כאן.

מכירות מקור מידע רציני ומהימן לשאלות שהעליתי? יאללה- שלחו אותי לשם!

אגב, אם אני כבר חוקרת- אשמח לבדוק עוד דברים. יש שאלת איכות סביבה שמציקה לכן? כתבו לי בתגובות, ואם אוכל- אשמח לחזור אליכן עם תשובות.

בינתיים, כפי שאתן רואות, הצטיידתי במעיל טרנץ' וליפסטיק אדום. זו בהחלט התחלה מבטיחה.

***עדכון*** התחקיר הסתיים בהצלחה! את המסקנות תוכלו לקרוא כאן.

bottom of page